Danmark ældste legetøjsbutik overlever som digital frontløber

Landets ældste legetøjsbutik på Algade i Nykøbing Sjælland emmer af traditioner og atmosfære. For en umiddelbar betragtning fremstår Geppels Legetøj, der har eksisteret siden 1933 og kun skiftet ejer én enkelt gang, som en tidslomme af nostalgi, men digitalt er verdens mindste legetøjskæde i front.

Forretningen har ikke blot de mest hippeste spil og teknologisk legetøj på hylderne. Markedsføringen er digitaliseret, og web-butikken i så rivende udvikling, at væksten her holder liv i den fysiske butik. Faktisk er online-shoppen og den digitale markedsføring selve overlevelsesgrundlaget for den oprindelige legetøjsbutik i Nykøbing Sjælland og filialen i Asnæs. Særligt for virksomheder i provinsen kan der være store fordele i at springe med på den digitale bølge, vurderer Lars Nybjerg, der sammen med sin kone driver Geppels Legetøj.

Følger flere danske virksomheder Geppels Legetøjs eksempel og digitaliserer forretningen, kan det i bedste fald skabe tusindvis af job. Det enorme vækstpotentiale ved digitalisering blev fornyligt påpeget i en rapport fra Boston Consulting Group. Således kan erhvervslivet ved at tage kampen op digitalt skabe op mod 150.000 nye job inden 2020 og placere dansk økonomi som en af de hurtigst voksende i Europa, vurderes det.

Generelt er danske virksomheder gode til at tage de digitale muligheder til sig. Men de små virksomheder tøver. Hver fjerde af de mindste virksomheder har ikke engang en hjemmeside, og to ud af fem selvstændige erhvervsdrivende vurderer, at deres virksomhed slet ikke eller kun i mindre grad udnytter de digitale muligheder. Kun hver ottende selvstændige mener, at deres virksomhed i høj grad udnytter de digitale muligheder, viser en undersøgelse blandt Ases 70.000 medlemsvirksomheder. Blot hver syvende virksomhed benytter sig ifølge undersøgelsen af e-handel, og mindre end ti procent af virksomhedernes omsætning kommer herfra.

For de små virksomheder er der et kæmpe potentiale, hvis de forstå at udnytte de digitale muligheder. Og det haster med at komme med på den digitale bølge. Hvordan det forfølges, har tusindvis af små selvstændige over hele landet fået inspiration til på Ases kursustilbud til medlemmerne blandt andet det mest velbesøgte ”Succes online”. Digitaliseringstemaet er ligeledes omdrejningspunktet for Global Entrepreneurship Week, der netop i disse dage for 9. gang inviterer til iværksætteruge med op mod 200 arrangementer over hele landet.

Nok kan vi danskere bryste os af, at vi med få klik kan tjekke vores årsopgørelse, melde flytning eller sågar blive skilt. Men hver fjerde danske virksomheder bruger ikke it eller anvender det kun begrænset. Der ligger derfor et stort vækstpotentiale for en stor del af landets små og mellemstore virksomheder – samt kommende og nuværende iværksættere – ved at tænke mere digitalt og udnytte den såkaldte fjerde industrielle revolution.

Danskernes digitale indkøbskurve boomer – og vi er tæt på at være verdensmestre i at købe produkter via internettet. Men danske virksomheder halter bagefter, når det eksempelvis gælder om at få såvel danske som internationale kunder til at svinge betalingskortet i deres webshops.Danmark ét af de mest digitaliserede samfund i EU, men vi bliver åndet i nakken, så der er god grund til at sætte fokus på, hvordan danske virksomheder kan komme helt i front digitalt. Godt og vel hver fjerde danske virksomhed kunne sidste år karakteriseres som avanceret digital, der dækker over, at mindst fem af seks følgende forretningsprocesser er digitaliseret: produktion, administration og drift, analyse, markedsføring, salg og forsyningskæde.

Heldigvis bliver der stadig færre virksomheder, som kun er basalt digitaliseret. Men der er et stykke vej endnu. Udfordringen er at få de nye digitale løsninger integreret i alle virksomhedens processer, inkorporeret i produkter, og tilpasset og udviklet forretningsmodeller. Det kræver ressourcer, kompetencer og blik for muligheder. Her er der stor forskel på virksomheder. Nogle skal i gang med at være online – andre er kommet meget længere, men overordnet har regeringen udpeget fem hovedområder som centrale for, at Danmark for alvor kan få glæde af digital vækst.

Danske virksomheder skal have adgang til dygtige it-folk, og de skal uddanne deres medarbejdere, så de kan udnytte de digitale muligheder. Virksomhederne skal være bedre til at sælge varen i udlandet via e-handel, de skal være bedre til at bruge data og til at passe på egne og kundernes data. Endelig kan virksomhederne med stor gavn koble deres produkter trådløst til internettet. Således kan sensorer finde vej til alt fra biler til sundhedsrelateret udstyr og energisektoren, så enheder kan kommunikere med hinanden, udveksle data og muliggøre en høj grad af intelligens og automatik i netværket. Helt jordnært kan en sensor i potteplanten fortælle, hvornår blomsten skal vandes – og aktiverer vandingen.

Ja, fremtiden er digital – og for virksomheder, der endnu ikke er hoppet med på vognen, er potentialet enormt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *