Dette er en driftsmeddelelse

I Danmark er den offentlige sektor ekstremt langt fremme, når det kommer til digitalisering. Hvad man i mange lande skal tilbringe adskillige timer i kø på et offentligt kontor for at ordne, kan man i Danmark ofte ordne hjemme foran computeren.

Og så burde alle iværksættere, der er udstyret med internetadgang vel egentlig være glade og taknemmelige. Desværre forholder det sig ikke sådan. Også den digitale kontakt med det offentlige har det nemlig med at skabe frustration blandt ikke så få både nye og mere erfarne selvstændige.

“Siden kunne ikke findes”
Det er naturligvis den helt rigtige vej at gå, at man både kan registrere sin virksomhed online, og at man efterfølgende kan foretage ændringer blot ved at klikke rundt på nettet. Og det er godt, at man kan ændre sin forskudsopgørelse online. For de fleste er det også til gavn, at man kan spare porto og papir og skrive digitale breve til det offentlige.

Med digitalisering følger gerne, at den digitale vej er den eneste vej. Når den er lukket, hober frustrationerne sig op.

Men – for der er jo desværre et men – ikke, hvis man ikke kan få adgang til sin digitale postkasse (selvom man i øvrigt har modtaget talrige informationer om, at den fra en bestemt dato vil flyde over med livsvigtige dokumenter). Og ikke, hvis den relevante side, man nu måtte have brug for, er lukket aften efter aften pga. systemopdateringer.

Med digitalisering følger jo gerne, at den digitale vej er den eneste vej. Og når den er lukket, ja så hober frustrationerne sig hurtigt op.

Løsningen er ikke en tur til Uganda
Nogle vil sikkert mene, at danske iværksættere og selvstændige er forkælede. I så fald kunne en løsning selvfølgelig være at sætte tingene i perspektiv ved at sende dem et smut forbi Uganda eller for den sags skyld Tyskland. Der er det nemlig ifølge sagkundskaben væsentligt sværere at starte op. Vi tror dog, at der findes enklere metoder at gribe til, end at styre forventningerne ved at sammenligne med nogen, der gør det ringere.

På detaljeniveauet er der masser af ting, der kan blive bedre, når man møder det offentlige på nettet. Og heldigvis bliver det også et tema, vi kommer til at høre mere til i 2015, hvor det offentliges digitaliseringsstrategi kommer videre ud over rampen.

Et beskeden ønske
Det er der grund til at glædes over, og vi ser frem til nye muligheder og forbedringer af gamle. Vi har dog et beskedent ønske, når der skal vises nye konkrete resultater af den tid, offentlige embedsfolk har brugt på at lægge strategien for digitalisering:

Lad være med at forcere det!

Vi vil hellere have løsninger, der er gennemtestede og virker ordentligt om et år, end vi vil have løsninger, alle tvinges til at bruge i overmorgen, fordi der er et politisk ønske om at vise handlekraft. Risikoen for, at de er hastet igennem og indeholder for mange fejl og i sidste ende ender med at stjæle oceaner af tid fra virksomhederne, er ganske enkelt for stor.

Og uanset, at der er grund til at rose ambitionsniveauet for digitalisering har implementeringen indtil nu ofte være for uelegant.

Dårlige lanceringer hænger ved
Som jeg indleder med at antyde, så er digitaliseringen af den offentlige sektor i Danmark formentlig bedre end sit rygte. Men ting som dårlige lanceringer hænger ved og skaber en utilfredshed og en skepsis, det tager tid at komme til livs. Og alene det gør det sværere at skabe en gnidningsfri overgang til næste skridt i digitaliseringen.

Den digitale postkasse for virksomheder var for eksempel håbløst eksekveret, men havde ikke behøvet at være det. Og de frustrationer – og den arrogance, det offentlige ifølge mange selvstændige fremviste – hænger ved meget længere, end hvad der er nødvendigt.

Ovenstående skal ikke ses som et ønske om, at vi generelt skal klappe hesten og sætte tempoet ned på digitalisering. Men det skal ses som et ønske om, at der mere konsekvent kigges ud mod brugerne, før nye løsninger gøres obligatoriske. I sidste ende er det den gavn, det skaber der, der er interessant.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *